No Comment


Setelah dari pasar pagi, kami berkunjung ke Motomachi, bekas kawasan kediaman pedagang asing di Hakodate. Kawasan ini terletak di kaki gunung Hakodate dan tidak jauh dari laut.

Ini adalah bangunan bergaya Barat yang dibina untuk pejabat cawangan  kerajaan Hokkaido di Hakodate pada tahun 1909. Lajur dekorasi Corinthian di pintu masuk merupakan ciri bangunan ini. Terletak di Taman Motomachi, ia kini digunakan sebagai pusat informasi pelancong.

Tujuan kami ke sini sebenarnya untuk melihat Dewan Awam Lama Hakodate, sebuah bangunan bersejarah yang terkenal di Hakodate, yang dianggap sebagai harta budaya penting.

Ia mempunyai dewan utama yang luar biasa dan bilik yang disediakan untuk tetamu istimewa. Apabila ahli keluarga bangsawan  melawat Hakodate, mereka tinggal dan berehat di dalam bilik bangunan ini.

Tapi sayangnya bangunan ini ditutup untuk pengubahsuaian utama sehingga April 2021.

Lantas kami berlegar-legar di kawasan sekitarnya yang merupakan taman taman yang indah.

Hakodate adalah salah satu pelabuhan pertama di Jepun yang membuka pintu ke perdagangan asing, kira-kira 150 tahun yang lalu.

Motomachi adalah kawasan pertama yang benar-benar berkembang, kemudian, memperoleh pemandangan jalan yang dipengaruhi Barat yang kekal hingga ke hari ini.

Dengan jalan-jalan cerun yang menawarkan pemandangan pelabuhan dan bangunan-bangunan gaya Barat seperti gereja-gereja asing dan bangunan-bangunan konsulat lamaa yang perlu dilihat. Berjalan-jalan santai di sekitar kawasan ini pasti memuaskan.

Motomachi, menawarkan latar belakang yang sempurna untuk  berfoto.

Selanjutnya kami menuju ke La Vista Bay yang tidak jauh dari bangunan bersejarah ini.

Berjalan-jalan melalui pinggiran teluk La Vista sambil menikmati angin laut yang menyegarkan,  benar-benar menyenangkan. Di depannya terdapat kem pertahanan marin, kita dapat melihat kapal-kapal marin berlabuh; juga boat-boat meluncur laju melintasi teluk memecah birunya air laut.

 

This Post has No Comment

Posting Komentar

Posting Lama Posting Lebih Baru